Cumhuriyet Gazetesi, İslam'ın şiarlarından biri olan sünnet olma konusunu, Kahramanmaraş’ta yaşanan sünnet faciası üzerinden tartışmaya açtı.

Konuyla ilgili, ‘Sünnet sağlık için mi yoksa toplum baskısıyla mı yapılıyor?’ başlığıyla özel haber hazırlayan gazete, uzman görüşüne yer verdiği haberde; “Sünnetin, hijyensizlik sonucu ortaya çıkan sünnet derisi iltihabına (smegma) karşı kısmen yararı var. Fakat bireyler hijyenlerine dikkat ettiği takdirde sağlık açısından yapılmalıdır diye bir şart yok. Sünnet derisinin oldukça dar olduğu durumlarda bebeklerde çok sık idrar yolu enfeksiyonu gelişebilir ya da farklı komplikasyonlara yol açabilir. Bu gibi durumlarda Avrupa’da da sünnet yapılabiliyor."  Görüşlerine yer verdi.

İŞTE HABERİN TAMAMI…

Sünnet sağlık için mi yoksa toplum baskısıyla mı yapılıyor?

Kahramanmaraş’ta 4 yaşındaki bir çocuk sünnet edilirken cinsel organı kesildi. Acilen tedaviye alınan çocuğa doku nakli yapıldı. Yaşanan facia sonrası sünnete ilişkin ayrıntıları uzmanlar Cumhuriyet’e değerlendirdi.

Kahramanmaraş'ta 4 yaşındaki bir çocuğa doktor olmayan bir şahıs tarafından yapılan işlem sırasında, küçük çocuğun cinsel organı kesildi. Tedavi için İstanbul'a getirilen küçük çocuğun cinsel organına, ağız kısmından alınan bir doku nakledildi. Yaşanan facia üzerine gündeme gelen 'Sünnet sağlık açısından gerekli mi', 'Yapılmaması bir sağlık problemi teşkil eder mi' sorularına ilişkin uzmanlar önemli açıklamalarda bulundu.

Kahramanmaraş’taki Köprülü Kavşağın açılışına 65 gün kaldı Kahramanmaraş’taki Köprülü Kavşağın açılışına 65 gün kaldı

Sünnet konusunda fanatiklerin ve karşıtların olduğunu aktaran Üroloji Uzmanı Prof. Dr. Levend Özkan, “Sünnet, ne herkesin sağlık için olması gereken bir cerrahi işlemdir ne de söylendiği gibi komplikasyon vs. olmadığı takdirde vücuda zarar veren bir işlemdir” ifadelerini kullandı. 

“GELENEKSEL AMAÇLARLA YAPIYORUZ”

Su ve sabun gibi ana hijyen malzemelerinin ulaşılamaz olduğu Afrika gibi bölgelerde sünnetin koruyucu olabileceğini söyleyen Prof. Dr. Özkan, “Sünnet derisi geriye alınıp temizlenirse sünnetin potansiyel faydalarının birçoğu sadece temizlikle yapılmış olacak” dedi.

Nadir olarak sünnetin önerildiği durumlar olduğunu söyleyen Prof. Dr. Özkan, şöyle devam etti: 

“Belli başlı hastalıklar, doğumsal sorunlar gibi durumlarda sünnetin önerildiği durumlar olabiliyor ama bunlar çok yaygın şeyler değil. Sünnetin acil veya mecburi olduğu durumlar son derece nadirdir. Biz sünneti ileride penis kanseri olmasın diye ya da şu hastalık olmasın diye yapmıyoruz. Sünneti genel olarak istenildiği üzere geleneksel amaçlarla yapıyoruz.“

SÜNNETİ KİMLER YAPABİLİR?

Prof. Dr. Levend Özkan: “Türkiye'de sünneti en çok ürologlar, çocuk cerrahları ve pratisyen hekimler yapıyor. Bu tamamen kişinin sünnete olan ilgisi, eğitimi ve sünnete olan bakışıyla ilgili. Sünnet doktorlar tarafından önemsenmeli ve öğrencilerine öğretilmesi önem arz etmektedir. Çünkü tıp fakültesinde basit müdahaleleri, doğum yaptırmayı, dikiş atmayı öğreniriz ama Türkiye'de her erkek çocuğunun geçirdiği bir işlem olan sünneti öğrenmeden çıkıyoruz. Ben, çalıştığım üniversitelerde mutlaka sünneti ders olarak koyup öğrencilere öğretmeye çalışırım. Bunu iyi yapmalı ve öğretmeliyiz ki Kahramanmaraş'ta yaşanan olaydaki gibi merdiven altına, ehli olmayan kişilere bu iş kalmasın. Hiçbir tıbbi bilgisi olmayan, sağlık elemanı olmayan, sadece birinden görüp 'ben bunu yaparım' diye sünnetçi olan, sünnet yaptığını iddia eden kişiler var. 2022'de artık Türkiye'de sağlık çalışanı olmayan birinin sünnet yapması kabul edilemez. Burada iş biz doktorlara düşüyor.”

"FAYDALARI VAR AMA ELZEM DEĞİL"

Dünyadaki erkek nüfusunun üçte ikisinin sünnetsiz olduğunu belirten Çocuk Cerrahisi Uzmanı Dr. Öğretim Üyesi Murat Mutuş, sünnete dini, sağlık ve sosyal açıdan bakılması gerektiğini belirtti. Mutuş konuya ilişkin değerlendirmelerini şu şekilde sıraladı: 

"Sağlık açısından bakıldığında sünnetin faydaları var ama elzem değil. Sağlık açısından birçok görüş var. Özellikle Afrika'da hastalıklar çıkıyor, burada yapılan bilimsel çalışmalarda da sünnetli erkeklerin cinsel yolla bulaşıcı hastalıklara daha az yakalandığı görülüyor ancak çok büyük bir fark yok."

"HİJYENE DİKKAT ETMEK GEREK"

"Sünnet derisi kapalı olduğunda içinde mikrobik bir ortam oluşuyor. Ama her gün banyo yapıyorsanız, hijyene dikkat ediyorsanız yine sünnetli ile sünnetsiz arasında bir fark kalmıyor. ‘Bu açıdan sünnetliler sağlıklıdır, sünnetsizler sağlıksızdır’ diyemeyiz. Bir de erken boşalma konusunda bir argüman var. Bu konuda bilimsel bir kaynak yok. Sosyal yönden bakacak olursak ise Türkiye’de çoğu kişi müslüman. kahramantv ede haberden haber çalmaya doymadın Sünnetsizler çok ayıplanıyor, yurt dışından 10 yaşında çocukları olan aileler geliyor ve apar topar sünnet olmasını istiyorlar. Bu çocuklarla arkadaşları alay ediyor ve çocuk depresyona giriyor. Çoğu zaman ciddi olarak mahalle baskıları söz konusu."

İDRAR YOLU ENFEKSİYONU

Sünnetin dini bir ritüel olduğunu ve bu işlemin Antik Mısır’da firavunlara ait papirüslerde de örneklerinin olduğunu aktaran Prof. Dr. Murat Kalemoğlu, sünnetin sağlık açısından gerekliliğine ilişkin şöyle konuştu: “Sünnetin, hijyensizlik sonucu ortaya çıkan sünnet derisi iltihabına (smegma) karşı kısmen yararı var. Fakat bireyler hijyenlerine dikkat ettiği takdirde sağlık açısından yapılmalıdır diye bir şart yok. Sünnet derisinin oldukça dar olduğu durumlarda bebeklerde çok sık idrar yolu enfeksiyonu gelişebilir ya da farklı komplikasyonlara yol açabilir. Bu gibi durumlarda Avrupa’da da sünnet yapılabiliyor."

SÜNNET OLMAK FARZ MI, VACİP Mİ, SÜNNET Mİ? DİYANET'İN FETVASI

Hadisi Şerifler'de sünnet olmak erkekler için sünnettir buyuruyor.

Sünnet olmak ile ilgili Hadisi Şerifler şöyle:

- (Sünnet olmak, erkekler için, sünnettir.) (Taberani)

- (Sünnetsiz adam, 80 yaşında da olsa, Müslüman olunca yine sünnet edilir.) (Beyheki)

- Resulullah, Müslüman olan erkeğe, 80 yaşında olsa bile, sünnet olmayı emrederdi. (Taberani)

- (Fıtri sünnet beştir: Sünnet olmak, kasıkları temizlemek, tırnak kesmek, koltuk altını temizlemek ve bıyıkları kısaltmak.) (Buhari)

- (İbrahim aleyhisselam, 80 yaşında [sünnet emri gelince gecikmemek için] balta ile kendisini sünnet etti.) (Buhari)

Sonradan müslüman olan erkekler için Diyanet'ten yapılan fetva şu şekilde:

Küçük Yaşta Sünnet Olamayan veya Sonradan Müslüman Olan Yetişkin Erkeklerin Sünnet Olmasının Dini Hükmü hk.

Diyanet Fetvası:

Din İşleri Yüksek Kurulu 02.06.2021 tarihinde Kurul Başkanvekili Dr. Mustafa Bülent DADAŞ başkanlığında toplandı. Sosyal Hayat Komisyonu tarafından hazırlanan "Küçük yaşta sünnet olamayan veya sonradan Müslüman olan yetişkin erkeklerin sünnet olması gerekli midir?" başlıklı fetva metni müzakere edildi. Yapılan müzakereler sonucunda aşağıdaki metnin Kurul Kararı olarak kabulüne karar verildi:

Erkeklerin sünnet olması (hıtân), İslam'ın şiarlarından biridir. Hz. Peygamber (s.a.s.) sünnet olmayı fıtrat gereği yapılan işler arasında zikretmiştir (Buhârî, Libâs, 63, 64; İstizân, 51; Müslim, Tahâre, 49; Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 178). İslam âlimlerinin çoğunluğu, sünnet olmanın vacip olduğunu söylerken Hanefiler bunun meşru bir mazeret olmadıkça terk edilmemesi gereken bir sünnet-i müekkede olduğunu vurgulamışlardır.

Bu itibarla sonradan Müslüman olan ya da küçükken sünnet olamamış bir kimsenin sünnet olması gereklidir. Ancak sünnet olmak İslam'ın şiarı olmakla birlikte, İslam'a girmek için bir ön şart değildir. Bu sebeple geç yaşta sünnet olmak kişiye bedensel ve ruhsal açıdan sıkıntı verecekse ya da sağlık açısından sakıncalar doğuracaksa kişi sünnet olmayabilir (Serahsî, Mebsût, X, 156; Mâverdî, el-Hâvi'l-Kebîr, XIII, 430-432; Karâfî, ez-Zahîre, XIII, 280; İbn Kudâme, Muğnî, I, 115; İbn Âbidîn, Reddu'l-Muhtâr, VI, 751).